Perusta ja päällysrakenne
Alustus Hermanin
kerholla 3.4.2005
Vaikka käsitepari
perusta ja päällysrakenne on historiallisessa materialismissa ja
marxilaisuudessa hyvin keskeinen, sitä ei kuitenkaan ole oppikirjoissa
kovinkaan laajasti käsitelty. Esim. Viktor Afanasjevin kirjassa Filosofian
alkeet (Edistys v. 1976) on aiheesta vain reilut 4 sivua.
Tästä voisi
äkkiseltään kuvitella, että käsitteet perusta ja päällysrakenne ovat melko
helposti määriteltäviä ja ymmärrettäviä, että niistä selviää vähällä. Näin ei
kuitenkaan ole. Tämä vain osoittaa, että perustan ja päällysrakenteen ilmiöt
ovat meiltä marxilaisilta jääneet tutkimatta. Olisikin syytä siirtää huomiota
siihen, miten perusta ja päällysrakenne ovat ilmenneet todellisessa jo
toteutuneessa historiassa tai, miten perusta ja päällysrakenne vaikuttavat nyt.
Pitäisi tutkia konkreettisia päällysrakenteen ilmiöitä yhteydessä
konkreettiseen perustaansa. Nyt vain hoetaan kuin jotain mantraa "perusta
ja päällysrakenne, perusta ja päällysrakenne" ja sitten asia jätetään
siihen. Tällä saralla ei ole tehty oikeastaan mitään vuosikymmeniin. Tässä
meillä olisi suuri työmaa, ja kukaan muu ei sitä tee ellemme me.
Aion käydä tämän
aiheen läpi kahdesta eri kulmasta. Ajattelin ensin käydä läpi lyhyesti mitä
Afanasjev perustasta ja päällysrakenteesta sanoo. Sitten toinen näkökulma: Yritän
seurata Marxin ja Engelsin valittujen teosten (3 osaa Edistys v. 1973) kautta,
milloin ja miten nämä käsitteet perusta ja päällysrakenne ovat marxismiin
tulleet. Miten ne ovat myös kehityksessään rikastuneet.
Ensin mitä
Afanasjevin oppikirja perustasta ja päällysrakenteesta sanoo (ss. 190-194)
Perusta
Historiallisen
materialismin lähtökohtana on se materialistinen näkemys, että aineellinen
tuotantotapa on ratkaiseva kaikkeen muuhun nähden. Ihmisten poliittiset,
moraaliset ym. katsomukset nousevat aineellisen tuotantotavan perustalta.
Tuotantotapaan
kuuluvat itse tuotantovoimat (työvälineet, raaka-aineet, työvoima), niiden
kehitystaso ja sen lisäksi tuotantosuhteet: se minkälaisiin suhteisiin ihmiset
asettuvat tuotantoprosessissa suhteessa tuotantovälineisiin (omistavatko he
tuotantovälineet vai vain pelkästään oman työvoimansa, miten he saavat
hyödykkeitä = palkkaa tai saavatko he työtä ollenkaan ja ovat työttöminä).
Tuotantosuhteiden
kokonaisuus muodostaa yhteiskunnan taloudellisen rakenteen eli perustan. Tähän
perustaan kuuluvat tuotantovälineiden omistussuhteet sekä keskinäiset
työhön/tuotantoon liittyvät suhteet työpaikalla ja elämänhyödykkeiden jaon
muodot.
Koska
tuotantovälineet kehittyvät jatkuvasti, jossain vaiheessa tuotantovoimien
kehitys ei enää mahdu tuotantosuhteiden, siis perustan raameihin.
Perustan kautta
myös erilaiset yhteiskunnan historialliset muodot ja kehitysasteet eroavat
toisistaan; feodalismi on perustaltaan erilainen kuin orjayhteiskunta,
kapitalistinen yhteiskunta taas erilainen kuin feodalismi, sosialismi erilainen
kuin kapitalismi.
Nämä
yhteiskuntakehityksen historialliset muodot ovat objektiivisia ja lainmukaisia.
Ne ovat kehittyneet alun perin toisistaan mitään tietämättä huomattavan
samanlaisina eri puolilla maailmaa.
Päällysrakenne
Päällysrakenne
puolestaan muodostuu yhteiskunnan poliittisista, oikeudellisista,
ideologisista, filosofisista, eettisistä, taiteellisista, moraalisista,
uskonnollisista ym. katsomuksista ja niitä ylläpitävistä laitoksista ja
instituutioista.
Lähtöolettamus
on, että päällysrakenne seuraa, heijastaa yhteiskunnan perustaa, olemassa
olevia tuotantosuhteita ml. luokkarakenteet. Tästä syystä hallitseva luokka
pyrkii hallitsemaan yhteiskunnan päällysrakennetta, poliittisia instituutioita,
oikeuslaitosta, koululaitosta, puolustuslaitosta, kirkkoa jne.
Päällysrakenteen
ja perustan vuorovaikutus ei ole mikään yksisuuntainen katu. Vuorovaikutus
tapahtuu molempiin suuntiin. Perusta vaikuttaa päällysrakenteeseen ja
päinvastoin. Vaikka perusta onkin määräävä, myös päällysrakenteen kautta
voidaan lujittaa perustaa, esim. tuotantovoimien kehitystä ja olemassa olevia
tuotantosuhteita.
Päällysrakenne on
perustan synnyttämä ja erottamattomassa yhteydessä siihen. Kaikki
päällysrakenteen ilmiöt, yhteiskunnan aatteet ja instituutiot, ovat syntyneet
jossakin historian vaiheessa heijastamaan kulloistakin yhteiskunnallista
perustaa. Esim. valtio ilmestyy päällysrakenteen elementiksi siinä vaiheessa,
kun yhteiskunnan perustassa olevat antagonistiset ristiriidat olivat
kärjistyneet niin pitkälle, että yhteiskunta ei enää voi toimia ja olla
olemassa ilman ristiriitojen hallitsemiseen pyrkivää valtiota.
Ristiriidat
perustassa ja päällysrakenteessa
Luokkayhteiskunnassa
perustassa on ristiriitoja kuten jakautuminen antagonistisiin vastakkaisiin
luokkiin. Nämä ristiriidat toimivat toisaalta dialektisesti, ne ovat
yhteiskunnallisen kehityksen moottoreita. Tärkeää on tiedostaa, että
ristiriidat ovat objektiivisia, ts. olemassa ihmisen tietoisuudesta
riippumatta. Tästä seuraa myös, että perustan ristiriidat välittyvät myös päällysrakenteen
ristiriidoiksi.
Hallitseva luokka
on pyrkinyt aina selittämään omat etunsa koko yhteiskunnan, myös työväenluokan
eduiksi. Hallitseva luokka ei halua mitään muutoksia perustaan. Siksi se haluaa
dominoida päällysrakennetta. ( Esim. kiistaa Talin-Ihantalan torjuntavoitosta
käydään päällysrakenteen tasolla)
Luokkayhteiskunnassa
perustassa olevat ristiriidat johtavat luokkataisteluun, joka on aivan samalla
tavalla objektiivinen ilmiö kuin perustassakin olevat ristiriidat.
Luokkataistelu on luokkayhteiskunnassa koko ajan milloin voimakkaampana tai
heikompana esiintyvä ilmiö. Monet ihmiset, työläiset, saattavat kuvitella, että
tämä heidän oma yksittäinen taistelunsa on heidän ainutkertainen oma
taistelunsa. Näin ei ole. Se on osa kokonaisuutta, osa jatkuvaa
luokkataistelua.
Tässä
luokkataistelussa hallitseva luokka käyttää instituutioitaan ja aatteitaan
työtätekevän luokan vastustuksen murtamiseksi, luokkaetujensa säilyttämiseksi
ja niiden oikeutuksen vahvistamiseksi voidakseen tukea olemassa olevaa perustaa,
omia luokkaetujaan. Työväenluokan tavoite on taas päinvastainen. Työväenluokka
pyrkii kumoamaan luokkaerot ja samalla muuttamaan yhteiskunnan perustan,
tuotantosuhteet. Se edellyttää porvariston etuoikeuksien poistamista. On
astuttava kapitalistin varpaille.
Toisaalta
työväenluokka on työväenluokkaa vain sikäli, kuinka työläiset ymmärtävät
yhteiset luokkaetunsa ja osaavat yhdessä puolustaa etujaan. Eli, osaako
työväenluokka muuttua luokasta sinänsä luokaksi itseään varten.
Tietyssä
tuotantovälineiden kehityksen vaiheessa perusta pyrkii muuttumaan uusia
tuotantovoimia vastaavaksi, mutta tällöin vanha päällysrakenne muuttuu
kehityksen jarruksi. Tässä tilanteessa hallitseva luokka pyrkii itsekkäästi
säilyttämään valtansa ja etuoikeutensa, vaikka se muuttuisi koko
yhteiskuntakehityksen esteeksi.
Työväenluokalla
taas ainoa mahdollisuus murtaa luokkayhteiskunta on koko yhteiskunnan perustan
murtaminen, tuotantosuhteiden muuttaminen tuotantovoimien uutta kehitystasoa
vastaavaksi.
Kun yhteiskunnan
perusta vallankumouksellisesti murtuu ja muuttuu, siitä seuraa, että myös koko
päällysrakenteen on muututtava. Yhteiskunnan hallitsevat instituutiot ja
aatteet muuttuvat, ennen kaikkea perustaan kuuluvat tuotantovälineiden
omistussuhteet (=tuotantosuhteet) muuttuvat.
Tällöin tapahtuu
muutoksia myös päällysrakenteessa. Muuttuu yhteiskunnallinen tajunta: uutta
vakiintunutta perustaa vastaava ideologia sulkee pois vanhan ideologian.
Nämä muutokset
ovat tietysti kaikki luokkataistelukysymyksiä ja muutokset voidaan myös
menettää, niin kuin on nähty.
Päällysrakenteen
suhteellinen itsenäisyys ja aktiivisuus
Perustan ja
päällysrakenteen välinen suhde ei kuitenkaan ole täysin suora ja mutkaton.
Vuorovaikutus perustan ja päällysrakenteen välillä ei aina toteudu suhteessa
yksi yhteen. Perustan synnyttämä päällysrakenne on suhteellisen itsenäinen,
mikä näkyy sen periytyvyytenä, melkein jopa perustasta riippumatta.
Perustan
itsenäisyys näkyy mm. siinä, että perustan muuttuessa, päällysrakenteesta ei
uusita kaikkea, vaan siihen jää mukaan paljon elementtejä vanhasta
päällysrakenteesta. Vanha päällysrakenne järjestelmänä poistetaan ja vaihdetaan
uuteen, mutta silti siihen periytyy osia vanhasta päällysrakenteesta. Tällöin
uusi päällysrakenne hyväksyy vanhasta sellaiset elementit, jotka palvelevat
myös uutta yhteiskuntaa. Perustaan voi kuulua ajattomia aineksia, joilla on
yleisinhimillistä merkitystä koko ihmiskunnalle. (Esim. taiteen suurimmat
saavutukset tai keskeiset moraaliarvot).
Toisaalta esim.
uskonto periytyi feodaalisesta luokkayhteiskunnasta kapitalistiseen
luokkayhteiskuntaan. Uskonto oli hallitseville hyödyllinen hallintaväline
feodalismissa maaorjien suhteen. Kapitalismissa uskonnolla pyritään
hallitsemaan työväenluokkaa. Tästä syystä uskonto on säilynyt myös
kapitalismissa.
Tässä aivan
lyhykäisyydessään se, mitä Afanasjevin kirja perustasta ja päällysrakenteesta
sanoo.
Sitten tämä
toinen näkökulma perustaan ja päällysrakenteeseen
On hyvin
mielenkiintoista seurata miten ja milloin marxismin klassikot ovat kehittäneet
käsitteet perusta ja päällysrakenne ja miten heidän käsityksensä niistä vuosien
mittaan myös kehittyivät. Esitän tämän asian Marxin ja Engelsin omien
lainausten valossa, joista pitäisi selvitä, miten he perustan ja
päällysrakenteen käsitteet löysivät.
Marx ja Engels
lähtevät 1840-luvun puolivälissä kehittämään historialista materialismia kritiikkinä
Hegeliä ja Feuerbachia vastaan. Marx ja Engels kirjoittavat v. 1845-46 yhdessä
kirjoituksensa Saksalainen ideologia. Tässä he esittävät kritiikkinsä
Feuerbachia kohtaan luvussa: Feuerbach: Materialistisen ja idealistisen
katsantokannan vastakkaisuus.
Tämä
Feuerbach-kritiikki on jatkuvaa historiallisen materialismin perustan
laskemista. Siinä Marx (jonka ajatukset ovat kuitenkin tässä vaiheessa
dominoivia) kehittelee historiallisen materialismin kaikkia käsitteitä
monipuolisesti ja määrittelee yhteiskunnallisen päivästä päivään tapahtuvan
tuotantoprosessin kaiken muun perustaksi. Hän määrittelee esim. luokat ja
luokkataistelun merkityksen, mutta ei sano vielä yhtään mitään perustasta ja
päällysrakenteesta.
Vaikka Marx ei
perustasta ja päällysrakenteesta vielä puhukaan, hän silti sivuaa näitä
käsitteitä, mutta arvioi niitä vielä tässä vaiheessa huonosti, ellei jopa
väärin. Näin Marx: "Ihmisen aivoissa syntyvät utukuvatkin ovat heidän
aineellisen, kokeellisesti todettavan ja aineellisista edellytyksistä
riippuvaisen elämisprosessin väistämättömiä härmistyksiä, sublimaatioita.
Moraali, uskonto, metafysiikka ja muut ideologian lajit ja niitä vastaavat
tajunnan muodot kadottavat näin ollen näennäisen itsenäisyytensä. Niillä ei ole
mitään historiaa, niillä ei ole mitään kehitystä, vaan aineellista tuotantoaan
kehittävät ihmiset muuttavat tämän todellisuutensa mukana myös ajatteluaan ja
ajattelunsa tuotteita".
Näin siis Marx ja
Engels vuosina 1845 -46.( Valitut, osa I, sivu 18). Marx ilmiselvästi tässä
vielä olettaa, että ihmisen tietoisuus syntyisi suoraan materiaalisesta
todellisuudesta ilman mitään päällysrakennetta ja siinä vaikuttavia ja
kehittyviä aatteita ym. traditioita. Marx suorastaan kieltää näin sanoessaan
päällysrakenteen olemassaolon ja vaikutuksen.
Mainittakoon,
että itse Feuerbach-kritiikkiä ei tuolloin 1840-luvulla julkaistu. Se jäi
Engelsin sanojen mukaan "hiirien nakertavan kritiikin kohteeksi".
Hieman myöhemmin
Marx ja Engels lähestyvät aihetta Kommunistisessa Manifestissaan. Seuraava lainaus
Manifestista osoittaa, että he ovat jo varsin lähellä perustan ja
päällysrakenteen käsitteitä. Näin Manifestissa: "Mutta älkää kiistelkö
kanssamme, kun mittaatte porvarillisen omistuksen poistamista porvarillisten
vapaus-, sivistys-, ja oikeus- ym. käsitteiden mukaisesti. Aatteennekin ovat
porvarillisten tuotanto- ja omistussuhteiden tuotteita, samoin kuin oikeutenne
on vain laiksi korotettu luokkanne tahto, jonka sisältö riippuu luokkanne
aineellisista elämänehdoista."
Näin Marx ja
Engels Kommunistisessa Manifestissa vuodenvaihteessa 1847-48. (Valitut, osa I,
sivu 107) Nyt Marx jo olettaa porvarilliset sivistys-, oikeus- ym. käsitteet jo
päällysrakenteeseen kuuluviksi vaikka ei vielä itse termiä ole määritellytkään.
Ensimmäistä
kertaa Marx puhuu perustasta ja päällysrakenteesta kirjoituksessaan Louis
Bonaparten Brumairekuun kahdeksastoista, kirjoitettu vuodenvaihteessa 1851-52.
Näin Marx: "Eri omistusmuotojen, yhteiskunnallisten olemassaolon ehtojen
perustalta nousee kokonainen päällysrakennelma erilaisia ja omalaatuisia
tunteita, kuvitelmia, ajattelutapoja ja elämänkatsomuksia. Koko luokka luo ja
muovaa ne aineellisten ehtojen ja vastaavien yhteiskunnallisten suhteiden
pohjalta. Yksilö, joka saa ne perinteiden ja kasvatuksen kautta, saattaa
kuvitella, että juuri ne muodostavat hänen toimintansa varsinaiset vaikuttimet
ja lähtökohdan." (Valitut, osa I sivu 381). Huom. Vielä tässäkään Marx ei
varsinaisesti määrittele perustaa ja päällysrakennetta. Hän vain sattuu
puhumaan asioista niiden lopullisiksi muodostuvilla oikeilla termeillä.
Perustan ja
päällysrakenteen lopullisen määrittelyn Marx kirjoittaa vuonna 1859
esipuheessaan kirjaansa Kansantaloustieteen arvostelua. Tämä kirjoitus on
muutoinkin tiukinta Marxia. Marx viittaa tuossa esipuheessaan Feuerbach
-tutkimuksiinsa 1840-luvulta, mutta on muuntanut totuutta sillä tavalla, ettei
hän vielä 1840-luvulla näin ajatellut, vaikka tässä esipuheessaan väittääkin.
"Yleinen tulos, johon (tuolloin 1840-luvulla) päädyin, ja joka sittemmin
oli tutkimuksieni johtolankana, voidaan lyhyesti muotoilla seuraavasti:
Elämänsä yhteiskunnallisessa tuotannossa ihmiset astuvat tiettyihin,
välttämättömiin, heidän tahdostaan riippumattomiin suhteisiin,
tuotantosuhteisiin, jotka vastaavat heidän aineellisten tuotantovoimiensa määrättyä
kehitysastetta. Näiden tuotantosuhteiden kokonaisuus muodostaa yhteiskunnan
taloudellisen rakenteen, reaalisen perustan, jolle juridinen ja poliittinen
päällysrakenne kohoaa ja jota yhteiskunnallisen tajunnan tietynlaiset muodot
vastaavat.
Yhteiskunnallisen,
poliittisen ja henkisen elämänprosessin määrää ylipäänsä aineellisen elämän
tuotantotapa. Ei ihmisten tajunta määrää heidän olemistaan vaan päinvastoin
heidän yhteiskunnallinen olemisensa määrää heidän tajuntansa.
Lainaus jatkuu:
Yhteiskunnan aineelliset tuotantovoimat joutuvat kehityksensä tietyllä asteella
ristiriitaan olemassa olevien tuotantosuhteiden kanssa tai, mikä on vain asian
juridinen ilmaisu, omistussuhteiden kanssa, joiden puitteissa ne ovat siihen
saakka kehittyneet. Tuotantovoimien kehittämismuodoista nämä suhteet muuttuvat
niiden kahleiksi. Silloin alkaa yhteiskunnallisen vallankumouksen aikakausi.
Taloudellisen perustan muuttuessa mullistuu joko hitaammin tai nopeammin koko
suunnaton päällysrakenne." (Valitut, osa I sivu 445)
Tässähän se on
sanottu - koko historiallisen materialismin keskeiset ajatukset muutamalla
rivillä.
Aiheesta hieman
poiketen löysin hyvin mielenkiintoisen lainauksen / (melkein profetian)
Engelsiltä, jota voisi tarkkaan miettiä tämän päivän ja Neuvostoliiton
kaatumisen valossa. Kirjoitus kuvastaa Engelsin näkemystä sosialismista.
Kirjoitus on Venäjän yhteiskunnallisista suhteista (Valitut, osa II sivu 352).
Mitäpä tästä sanotte? Näin Engels: "Vasta yhteiskunnan tuotantovoimien
tietyllä, nykyisiinkin oloihimme verrattuna hyvin korkealla kehitysasteella
tuotanto voidaan kohottaa sellaiselle tasolle, että luokkaeroavuuksien
hävittäminen muodostuu todelliseksi edistysaskeleeksi ja on pysyvä eikä johda
yhteiskunnallisessa tuotantotavassa pysähdykseen tai jopa taantumiseen.
Tällaisen kehitysasteen ovat tuotantovoimat savuttaneet vasta porvarien
käsissä. Tältäkin kannalta porvaristo on siis yhtä välttämätön sosialistisen
vallankumouksen edellytys kuin itse proletariaattikin. Sen vuoksi henkilö, joka
saattaa väittää, että tuo vallankumous on helpompi suorittaa sellaisessa
maassa, jossa tosin ei ole proletariaattia, mutta ei myöskään porvaristoa,
todistaa siten vain sen, että hänen on vielä opiskeltava sosialismin
aakkosia.(Engels 1875)
Varmaan on
tämänkin lainauksen yhteydessä oletettava, että Engels puhuu tuotantovoimien
kehityksestä myös laadullisessa eikä vain määrällisessä mielessä. Ja sama asia
toisinpäin: Neuvostoliiton yksi suurimmista virheistä oli keskittyä
tuotannossaan vain määriin ja laiminlyödä laadullinen kehitys ja esim.
tuotannon vaikutus ympäristöön.
Lopuksi vielä
pari lainausta Engelsiltä perustasta ja päällysrakenteesta
Engels sivuaa
perustaa ja päällysrakennetta useissa kirjoituksissaan mm. kirjoituksessaan
Sosialismin kehitys utopiasta tieteeksi sanomatta näissä kirjoituksissa
kuitenkaan mitään olennaisesti uutta (Valitut, osa III sivu 119, v. 1880).
Samoin puheessaan Marxin haudalla 1883, jossa Engels vertaa Marxia Charles
Darwiniin näin: "Niin kuin Darwin keksi orgaanisen luonnon kehityslain,
niin myös Marx keksi ihmiskunnan historian kehityslain". Hautapuheessaan
Engels myös kertaa Marxin suurimmat saavutukset tiedemiehenä, kuten
historiallisen materialismin periaatteiden ja lisäarvon löytäminen. (Valitut,
osa III sivu 146).
Mutta muutamissa
kirjoituksissaan Engels kuitenkin tarkentaa vielä käsityksiään perustasta ja
päällysrakenteesta. Nämä viimeiset lainaukset Engelsiltä korostavat
aikaisemmasta poiketen päällysrakenteen ilmiöiden suhteellista itsenäisyyttä ja
periytyvyyttä vastakohtana Marxin ja Engelsin käsityksille vuodelta 1845-46.
Ensimmäinen
lainaus on vuodelta 1888 kirjasta Ludwig Feuerbach ja Klassisen saksalaisen
filosofian loppu (Valitut, osa III sivu 334-335). Engels: "Mutta
muodostuttuaan yhteiskunnan suhteen itsenäiseksi mahdiksi valtio synnyttää heti
uuden ideologian. Ammattipoliitikot, valtio-oikeuden teoreetikot ja
siviilioikeuden juristit kadottavat lopullisesti yhteyden taloudellisiin
tosiasioihin. Koska taloudellisten tosiasiain, saadakseen lain vahvistuksen, on
kussakin tapauksessa tultava perustelluksi lainopillisessa muodossa ja koska
tällöin joudutaan tietysti ottamaan huomioon koko voimassa oleva
oikeusjärjestelmä, niin näyttää kuin lainopillinen muoto olisi kaikki kaikessa
ja taloudellinen sisältö ei olisi mitään…….
Vielä korkeammat,
ts. kauemmaksi aineellisesta, taloudellisesta perustasta loittonevat ideologiat
ottavat filosofian ja uskonnon muodon. Näissä ideologioissa käsitysten ja
niiden aineellisten olemassaoloehtojen yhteys käy yhä mutkikkaammaksi ja
välinivelten vuoksi yhä epäselvemmäksi…
Lainaus jatkuu:
Käsitelkäämme kuitenkin vielä lyhyesti uskontoa, koska se on kauimpana
aineellisesta elämästä ja näyttää olevan tälle vierainta. Uskonto on saanut
alkunsa varsin alkukantaisena aikana ihmisten tiedottomista, alkukantaisista,
heidän omaa luonnettaan ja heitä ympäröivää ulkoista luontoa koskevista
mielteistä. Mutta kerran muodostuttuaan kaikkinainen ideologia kehittyy
yhteydessä olemassa olevaan mielle-aineistoon kehitellen tätä edelleen. Muutenhan
se ei olisikaan ideologiaa…."
Näin Engels
myöntää, että vaikka perusta lopulta on määräävä päällysrakenteeseen nähden,
näiden suhde ei ole yksinkertainen eikä välitön päällysrakenteen suhteellisen
itsenäisyyden tähden (toisin kuin Marx v. 1846 totesi).
Viimeinen lainaus
on vuodelta 1893 Engelsin kirjeestä Franz Mehringille (Marx - Engels kirjeitä,
kirje 243 sivu 466): "…se ideologinen typerä käsitys, että kiistämällä
erilaisten, historiassa merkittävien ideologisten alueiden itsenäisen
historiallisen kehityksen me siis kiistämme niiden kaiken vaikutuksen
historiaan. Tämä perustuu siihen kaavamaiseen, epädialektiseen käsitykseen,
että syy ja seuraus ovat toistensa suhteen jyrkästi vastakkaisia pooleja, eikä
nähdä lainkaan vuorovaikutusta. Herrat unohtavat usein aivan tarkoituksellisesti
sen, että niin pian kuin toiset, viime kädessä taloudelliset syyt ovat
synnyttäneet historiallisen ilmiön, alkaa se vaikuttaa vuorostaan ympäristöönsä
ja vieläpä niihin syihin, jotka ovat sen synnyttäneet."
Näissä Engelsin
viimeisten vuosien lainauksissa tulee selvästi esille ero Marxin ja Engelsin
vuoden 1845 käsityksiin. Nyt Engels myöntää, että päällysrakenteen ilmiöillä on
kerran synnyttyään oma suhteellinen itsenäisyytensä ja kehityksensä, kun Marx
ja Engels v. 1845-46 taas otaksuivat tajunnan ilmiöiden heijastuvan suoraan
yhteiskunnan materiaalista perustasta.
Engelsin näihin
lausumiin vedoten on uskottavaa, että melkein kaikilla päällysrakenteen
ilmiöillä on oma periytyvyytensä ja kehityksensä aina uskonnoista
formula-kisoihin ja oopperakonserttiin.
Ja myös
horoskoopit ja astrologia ovat edelleenkin keskuudessamme, vaikka niiden
tieteellinen perustelu on osoittautunut vääräksi jo satoja vuosia sitten. Nämä
ovat olemassa siksi, että niistä on hallitsevalle luokalle edelleenkin hyötyä
aivan samoin kuin on uskonnon laita.
Sitten
vihonviimeinen kysymys:
Missä
yhteiskuntakehityksen vaiheessa nyt mennään? Kuinka kaukana on vallankumous,
sosialismi, perustan ja päällysrakenteen valossa?
Uskoisin, että
tuotantovoimien kehityksen suhteen olemme jo kauan sitten ohittaneet pisteen,
missä kapitalismin olisi pitänyt kumoutua ja sosialismin tulla tilalle.
Mikä mättää?
Olettaisin, esteenä ovat juuri päällysrakenteen ilmiöt ja niiden suhteellisen
vahva itsenäisyys perustaan nähden. Edelleenkin pitää paikkansa, että perusta
viimekädessä määrää päällysrakenteen tai että ihmisen ajattelu ei määrää
todellisuutta vaan todellisuus määrää ajattelun. Tämä ei kuitenkaan tällä
hetkellä toteudu, koska jarruttavana elementtinä ovat nuo institutioituneen
vanhan yhteiskunnan elementit, uskonto, porvarilliset arvot jne., joita
kapitalistisen yhteiskunnan valtaa ylläpitävät voimat, valtamedia etunenässä,
tukevat koko voimallaan samalla kun ne tekevät kaikkensa työväenluokan etujen
mukaisten arvojen, aatteiden ja ideologioiden vaikutuksen estämiseksi.
Näiden
porvarillisten ja kapitalismia tukevien päällysrakenteen ilmiöiden murtaminen
ei ole helppo asia. Se on aina pitkällisen luokkataistelun kysymys.
Olemme hyvin
usein esim. lehtiä jakaessamme tai lähiradion ohjelmien vaikutusta
ihmetellessämme joutuneet asettamaan kysymyksen, ovatko ihmiset tosiaan tyhmiä,
kun minkäänlainen ilmiselvä ja perusteltu tieto ei tahdo mennä ihmisillä
päähän.
Eivät ihmiset
tyhmiä ole, mutta useimmiten he eivät osaa edes kuvitella, että yhteiskunnassa
vallassa olevia päällysrakenteen elementtejä, aatteita, uskomuksia ja
ideologioita voitaisiin edes asettaa kyseenalaisiksi, vaikka ne olisivat täysin
heidän omien etujensa vastaisia.
Eli aivan kuten
Marx kirjoitti Brumairekuun 18. kirjoituksessaan: " Yksilö, joka saa ne
perinteiden ja kasvatuksen kautta, saattaa kuvitella, että juuri ne muodostavat
hänen toimintansa varsinaiset vaikuttimet ja lähtökohdan."
Reijo Katajaranta
HEI! Minkälainen on Sosialistinen tai Kommunistinen Talous- ja Yhteiskuntajärjestelmä? Riittääkö nyt Sosialismi- ja Kommunismi-asian läpivientiin vain ja ainoastaan sekä pelkästään se, että kansallistetaan teollinen ja tuotannollinen yksityisomaisuus? Olisiko Natsikomujen ja Natsisossujen syytä yritysjohtajina toimia paljon paremmin kuin Seuraavat Ylinerot ja Kaikkien Erikoisalojen Asiantuntijat Toverit ja Porvarit Pökälekapojen TOIVO- ja KORVA-remmi rl:n iskutaistelijat ja Vallankumoustaistelijat?
VastaaPoistaTykkää · Vastaa · 4 t
HEI! Olisiko nyt Arvoisat Toverit ja Porvarit hyvä huomata ja tajuta se asia, että Dialektiikka on selkokielellä sama asia kuin MURTEELLISUUS?
VastaaPoistaMeidän keskustelu- ja väittelykuvioissamme on syytä huomata ja muistaa myös se asia, että on olemassa seuraava ympäristö siis TEESI+ANTITEESI+SYNTEESI, ja joka ymmärtääkseni tarkoittaa sitä asiaa, että esitetään VÄITE ja Tämän VASTAVÄITE siinä toivossa, että saadaan aikaan jokin yhdisteväite. Jos nyt ei heti päästä johonkin sopimukseen eli yhdisteväitteeseen, niin mehän voimme jatkaa väittelyä niin kauan, että Yhdisteväite eli Sopimus kehkeytyy eli syntyy. Me voimme vielä tuoda kehiin sen asian, että TEESI, ANTITEESI ja SYNTEESI voi olla myös VOIMA. VASTAVOIMA ja YHDISTEVOIMA, joten se siitä asiasta ja asian haaroista.
Niin ja nyt DIALEKTIIKKA voi olla myös ns. MURREOPPI eli LIIKELAKI ja vielä Dialektinen Logiikka eli Differentiaali- ja Integraalilaskenta ja vielä erityisesti Differentiaali- ja Integraaliyhtälöt. Niin ja nyt Dialektiikka voi siis tarkoittaa sekä keskustelutaitoa että Filosofiaa siis Luonnon Dialektiikka ja Differentiaali- ja Integraalilaskenta sekä Differentiaali- ja Integraaliyhtälöt rL:ää. Nyt pitää vielä huomata se asia, että edellä tarinoitu sopii ja kuuluu sellaiseen kuvioon kuin Marxilainen Revisionismi LD:ssä.
En voi nyt sanoa sitä, että mikä sovellus on kuin nyrkki silmässä Marxismi-Leninismin Yhteiskuntatiede ja Filosofia rL:ssä siis ehkä Hegelin Dialektiikka Objektiivinen Idealismi rl:n ympäristössä, sillä mehän ilmeisesti tiedämme sen, että Marxismi-Leninismi Tietoteorian osalta perustuu Suhteellisuusteoria ja Alkupaukkuoppi sekä Professori Zöllnerin Neliulotteinen Geometria rL:ään.
Nyt sitten Marxilainen Revisionismi LD:ssä pohjautuu LD:n lausepuun peruslauseeseen AINE-MATERIA(MASSA) sekä Kolmiulotteinen Luontoavaruus eli GEOMETRIA ja N-ulotteinen Laatuavaruus. LD:n kategoriat ovat Yksityinen, Erikoinen ja Yleinen, Kausaliteetti, Stokastisuus- ja Kuvauspostulaatti. LD:n liikelaki on Määrälliset ja Laadulliset Muutokset, Vastakohtien Ykseyden ja Taistelun Laki, Kieltämisen Kieltäminen eli SOPIMUSLAKI.
Nyt sitten Marxismi-Leninismin lausepuun peruslause on sama kuin Objektiivinen Idealismi rL:n siis HENKI-KÄSITE sekä N-ulotteinen Luontoavaruus eli Geometria ja N-ulotteinen Laatuavaruus.