lauantai 16. elokuuta 2014

Kansantaloustiedettä jokamiehelle



Meillä on hurjia näkemyksiä maailmastamme ja sen paremmaksi muuttamisesta, osa hyviä, osa huonoja ja vääriä osa hyvin perusteltuja, tieteelliseen tarkasteluun perustuvia, osa toivoa ja mielikuvitusta.
Tulevaisuuden subjektiivinen puoli luodaan pöydässä jossa on mukana järki, kokemus ja tunteet. Tulevaisuuden objektiivinen puoli syntyy välttämättömyyden pakosta, mutta subjektiivisen puolen tulee syntyä tieteellisen analyysin kautta. Tulevaisuus on siten sekä objektiivisen pakon että subjektiivisen haluan tehtävissä.


Nykyisyys on luotu pöydissä jossa läsnä olivat ahneus, pääoman valta eli ihmisen riistäminen taloudellisen hyödyn saamiseksi hänestä, sekä välttämättömyys edetä käsityöläisyydestä teolliseen suurtuotantoon tuotantovälineiden kehittymisen myötä. Tässä myös ilmenee se miksi emme ole matkalla takasinpäin, vaan todella vain tulevaisuuteen.
Jotta uusi maailma voidaan luoda, tulee ensin luoda uudenmaailman rakenneainekset, joita sitten yhdessä tavoitella. Tällöin nämä ja kaikki muut tekijät tulee saattaa yhteen, koota heidät sieltä missä tulevaisuuden tuotantopyörät ja niiden ohjaus toteutetaan että ymmärtää objektiivisen pakon sanelevat tekijät esiin mukaan tulevaisuuskuvamme muodostamiseen.
Nyt nämä tekijät ovat vielä kehittymässä, niiden nousua rakennetaan, mutta ne tulevat valmistumaan ja asettamaan uuden maailman kehityksen alkuun.

Kapitalismi on kaatumassa, siitä ei ole epäilystä, eikä sitä saada peiteltyä meiltä piiloon, jos emme sorru uskomaan julkisen vallan levittämää valhetta. Kapitalismin kaatuminen ei perustu mielipiteisiimme, mielialaamme eikä muuhunkaan subjektiiviseen vaan pelkästään kylmiin tosiasioihin tuotannon pyörien pysähtymisestä ja siten pääomien uusintamiskierron lakkaamisesta.
Kapitalismi kaatuu, mutta tilalle nousee uusi ja parempi yhteiskunta, mikäs sen parempi. Tämän yhteiskunnan tulemiseen tulee valmistautua ja mitä useampi meistä sen tekee, sen parempi siitä tulee. Perustava ongelma on ymmärtää miten korvata kapitalististen yksityisomisteisten pääomien kiertokulku, jotka kapitalismissa pysähtyi. Tämä edellyttää tarkkaa analyysia kapitalismin pysähtymisen syistä että sen koko mekanismin ymmärtämistä joka käynnistää nämä uudet ja paremmat pääomia pyörittävät menetelmät.

Kapitalismia pyörittää, yksityiset pääomat, sijoitus eli keinottelu talouselämä. Uutta yhteiskuntaa eivät nämä tekijät voi enää pyörittää, tarvitaan uutta. Mikä siis voisi olla se joka laittaa pyörät pyörimään, mutta täysin uudella tavalla, ilman riistoa ja meitä jakavaa luokkajakoa? Asia on selvä, TARVE, meillä on tarve selvitä edelleen, että tarve tulla toimeen yhdessä ja luoda globaalisti välttämättömät tarpeidemme tyydytykset. Meillä on myös tarve kehittyä, saada enemmän ja parempaa. Joten ne tekijät, johon uusi talousmenetelmämme tulee perustua, on oikeastaan selvillä. Näistä tulee muodostaa se subjektiivinen ja objektiivinen kokonaisuus, jota voimme pitää uutena talouselämä perustanamme.


Tarve on siis aina syy talouselämän synnylle, mutta se miten tämä tarve toteutetaan tulevaisuudessa, pääomia vauhdilla pyörittävänä, mutta ei enää yksityisenä riistona, tulee asettaa järjellä, tunteella että oikeudenmukaisuudella. Tähän työhön kutsutaan väkeä, sillä tämän talouden ympärille uusi tulevaisuus muodostuu. Yksityisen pääoman tilalle on esitetty yksi malli, yhteisöllinen pääoma, tämä on se lähtökohta josta lähdemme.

Hannu Rainesto





torstai 14. elokuuta 2014

Aikakautemme analyysia



Nämä kaikki meidän analyyttorimme kymmenissä eri maksetuissa instansseissa ovat pelkkiä ostettuja papukaijoja. Oli nyt kyseessä UPI, Ulkoministeriö, Rauhan tutkimuslaitos tai mikä muu tahansa valehtelijoiden klubi ja puolue, ovat he kokoajan analyyseissaan pelkkiä populisteja, paskan jakajia.
Aniharva heistä edes yksityisesti pääsee irti julkisesta valheestaan tekemään skenaarioita jotka kantaisivat mahdolliseen toteutukseen asti.

Arkiajattelu, maalaisjärki, tervejärki aivan kuten haluamme ei ole avain tulevaisuuden ratkaisemiseksi, ne kun ovat kaikki subjektiivisia. Tulevaisuus luodaan pöydässä jossa on mukana järki, kokemus ja tunteet. Tällöin nämä tekijät tulee ensin saada yhteen, koota sieltä missä tulevaisuuden tuotantopyörät ja niiden ohjaus toteutetaan. Nämä tekijät ovat vielä kehittymässä, niiden nousua rakennetaan ja tulevat istumaan alas ja asettaan uuden maailman kehityksen alkuun. Tämä maailma jota elämme, joka on vielä julman villeyden aikaa, ei ratkaise ihmiskunnan tulevaisuutta, tämä vain lopettaa villeydenajan, pois järjen tieltä.

Näkemys, että kapitalismi olisi menossa päin helvettiä kylmän sodan synnyttämisellä, on valetta, kylmäsota on se jonka tehtävä on koittaa pelastaa kapitalismille lisäaikaa. Kapitalismia ei pelasta tyyni rauhanjakso vaan sotaisa, pääomia, teollisuutta ja työvoimaa entistä ankarammin riistävä aikakausi. Sitä parhaillaan luodaan ja se myös hetken toimii, ennen lopullista romahdusta. Vain he ovat oikeassa jotka näkevät tämän jo nyt ja jotka myös ymmärtävät miten ratkaista seuraavaksi syntyvä tilanne.

Suomalaisilla ei ole järkeä, ei ole ollut koskaan, suomaliset ovat tyhmä, mutta osaava kansa. He sopivat hyvin saksalaisten roboteiksi mutta ei viemään maailmaa eteenpäin.
Suuret kansat tuntee heidän kyvystään luoda kulttuuria joka elää vaikeat ja hyvät vaiheet aina voittajana. USA ei tähän kyennyt se loi ahneiden surkean roskakulttuurin johon se myös hukkuu.
Kapitalismi syntyi n. runsas 500 vuotta sitten ja tuhosi itsensä samassa ajassa, enää on jäljellä kulttuuriton epä-sivistys. Kapitalismi tuotti teollisen ihmeen, loi tekniikan joka mullisti maailman ja loi tulevaisuudelle teknistaloudellisen tulevaisuuden, mutta samalla se tuhosi tuotantosuhteillaan itsensä ja loi köyhyyden armeijat kaikkialle.
Venäjä on nyt tilanteessa, jossa sen on osattava tehdä oikeaa analyysia todellisuudesta, kapitalismista jossa myös itse juuri nyt elää. Suureksi onnekseen se saavutti kapitalismin muiden perässä, kuten myös Kiina ja näin heille tämän aikalaisanalyysin tekeminen on helpompaa.


Porvari ei osaa analysoida esiin todellisia vaikuttavia tekijöitä maailmasta, kun luulee esim. miinasulun ratkaisevan jotenkin kapitalismin kriisin. Maailmaa jaetaan rajoilla, ei niitä purkamalla. Rajat ovat viimekädessä kapitalismin luomia, historialliset rajat ovat heidän välisin sopimuksin purettavissa. Tätä purkamista ja uusien asettamista tapahtuu kokoajan, eivät miinasulut tätä kehitystä muuta. Viisas liittoutuu sinne missä on tulevaisuus, ei sinne missä sitä ei ole. Tämä on jo hyvin nähtävissä miten tässä käy, joten jos ei asiaa näe, ei ole kovin viisaskaan.

tiistai 12. elokuuta 2014

Nykyhetken tulevaisuuden näkymä



Ei sillä ole mitään merkitystä, mikä käsitys ihmisillä on kommunismista, ei heillä kapitalismistakaan oikeaa käsitystä ole. Se hetki, kun tämä nykyinen järjestelmä romahtaa, joka romahdus perustuu pääomien romahdukseen, muuttaa heidän käsityksensä suoraan heidän sen hetken tarpeitaan vastaamaan.  Ihmiset toisin sanoen ovat yhdessä yössä toisen järjestelmän kannattajia, jos se tuntuu vastaavan heidän hätäänsä, nykyhetken ahneimmat vieläpä etunenässä.

Tulevaisuus joka ei tule ajelehtien luodaan suunnitelmallisesti. Tämä ei nyt kiinnosta juuri ketään, joten asia on todella jätetty muutamien valistuneiden harteille. Valta, niin raha- kuin poliittinen eliitti ovat samalla puolella, rakentamassa ja paikkaamassa kapitalismin virheitä. He ovat ns. pois uuden suunnittelusta, mutta niin ovat myös kaikki puolueemme, jopa koko vasemmisto. Sillä sekin uskoo kapitalismin paikkauspolitiikkaan sen sijaan että uskoisi uuden luomiseen saati että osallistuisivat sen rakentamiseen.


Tässä ajassamme on kyse sen toisenlaisen järjestelmän luomisesta, muotoilemisesta, koestamisesta, testaamisesta, teorian luomisesta jne.. Vain kourallinen meistä pystyy nyt tämän ajatuksen esiin kaivamaan tämän kaiken kaaoksen joukosta, mutta he ovatkin sitten heitä, jotka pystyvät luomaan vastateorian nykyiselle kapitalismille. Siksi vain kourallinen koska vain kourallisella on riittävä asiantuntemus kapitalismista että halu uuden vaihtoehtoisen järjestelmän luomiseen.


Ihmiset toimivat aivan yhtä alkeellisesti kuin kapitalistit voiton maksimointia etsiessään. Se mikä lupaa parhaiten heidän tarpeiden tai voittojensa tyydyttyvän, on myös se jota he ajavat ja kannattavat. Ei sillä ole lopultakaan mitään väliä, mikä on se tuote tai tyritys jota pyöritetään, kunhan se maksimoi voitot. Aivan samoin on Ihmisten aatteellisen kannatuksen laita, pelkkä lupaus vihreämmästä ruohosta saa pääosan toimimaan sen puolesta. Puhumattakaan heistä jotka haluavat optimoida lastensa ja perheensä tulevaisuuden.

Hannu Rainesto