Kansantaloustiedettä jokamiehelle
Meillä
on hurjia näkemyksiä maailmastamme ja sen paremmaksi muuttamisesta, osa hyviä,
osa huonoja ja vääriä osa hyvin perusteltuja, tieteelliseen tarkasteluun perustuvia,
osa toivoa ja mielikuvitusta.
Tulevaisuuden subjektiivinen puoli luodaan pöydässä jossa on mukana järki, kokemus ja tunteet. Tulevaisuuden objektiivinen puoli syntyy välttämättömyyden pakosta, mutta subjektiivisen puolen tulee syntyä tieteellisen analyysin kautta. Tulevaisuus on siten sekä objektiivisen pakon että subjektiivisen haluan tehtävissä.
Tulevaisuuden subjektiivinen puoli luodaan pöydässä jossa on mukana järki, kokemus ja tunteet. Tulevaisuuden objektiivinen puoli syntyy välttämättömyyden pakosta, mutta subjektiivisen puolen tulee syntyä tieteellisen analyysin kautta. Tulevaisuus on siten sekä objektiivisen pakon että subjektiivisen haluan tehtävissä.
Nykyisyys on luotu pöydissä jossa läsnä olivat ahneus, pääoman valta eli ihmisen riistäminen taloudellisen hyödyn saamiseksi hänestä, sekä välttämättömyys edetä käsityöläisyydestä teolliseen suurtuotantoon tuotantovälineiden kehittymisen myötä. Tässä myös ilmenee se miksi emme ole matkalla takasinpäin, vaan todella vain tulevaisuuteen.
Jotta uusi maailma voidaan luoda, tulee ensin luoda uudenmaailman rakenneainekset, joita sitten yhdessä tavoitella. Tällöin nämä ja kaikki muut tekijät tulee saattaa yhteen, koota heidät sieltä missä tulevaisuuden tuotantopyörät ja niiden ohjaus toteutetaan että ymmärtää objektiivisen pakon sanelevat tekijät esiin mukaan tulevaisuuskuvamme muodostamiseen.
Nyt nämä tekijät ovat vielä kehittymässä, niiden nousua rakennetaan, mutta ne tulevat valmistumaan ja asettamaan uuden maailman kehityksen alkuun.
Kapitalismi on kaatumassa, siitä ei ole
epäilystä, eikä sitä saada peiteltyä meiltä piiloon, jos emme sorru uskomaan
julkisen vallan levittämää valhetta. Kapitalismin kaatuminen ei perustu
mielipiteisiimme, mielialaamme eikä muuhunkaan subjektiiviseen vaan pelkästään
kylmiin tosiasioihin tuotannon pyörien pysähtymisestä ja siten pääomien
uusintamiskierron lakkaamisesta.
Kapitalismi kaatuu, mutta tilalle nousee uusi ja parempi yhteiskunta, mikäs sen parempi. Tämän yhteiskunnan tulemiseen tulee valmistautua ja mitä useampi meistä sen tekee, sen parempi siitä tulee. Perustava ongelma on ymmärtää miten korvata kapitalististen yksityisomisteisten pääomien kiertokulku, jotka kapitalismissa pysähtyi. Tämä edellyttää tarkkaa analyysia kapitalismin pysähtymisen syistä että sen koko mekanismin ymmärtämistä joka käynnistää nämä uudet ja paremmat pääomia pyörittävät menetelmät.
Kapitalismi kaatuu, mutta tilalle nousee uusi ja parempi yhteiskunta, mikäs sen parempi. Tämän yhteiskunnan tulemiseen tulee valmistautua ja mitä useampi meistä sen tekee, sen parempi siitä tulee. Perustava ongelma on ymmärtää miten korvata kapitalististen yksityisomisteisten pääomien kiertokulku, jotka kapitalismissa pysähtyi. Tämä edellyttää tarkkaa analyysia kapitalismin pysähtymisen syistä että sen koko mekanismin ymmärtämistä joka käynnistää nämä uudet ja paremmat pääomia pyörittävät menetelmät.
Kapitalismia pyörittää, yksityiset pääomat,
sijoitus eli keinottelu talouselämä. Uutta yhteiskuntaa eivät nämä tekijät voi
enää pyörittää, tarvitaan uutta. Mikä siis voisi olla se joka laittaa pyörät
pyörimään, mutta täysin uudella tavalla, ilman riistoa ja meitä jakavaa luokkajakoa?
Asia on selvä, TARVE, meillä on tarve selvitä edelleen, että tarve tulla
toimeen yhdessä ja luoda globaalisti välttämättömät tarpeidemme tyydytykset. Meillä
on myös tarve kehittyä, saada enemmän ja parempaa. Joten ne tekijät, johon uusi
talousmenetelmämme tulee perustua, on oikeastaan selvillä. Näistä tulee
muodostaa se subjektiivinen ja objektiivinen kokonaisuus, jota voimme pitää uutena
talouselämä perustanamme.
Tarve on siis aina syy talouselämän
synnylle, mutta se miten tämä tarve toteutetaan tulevaisuudessa, pääomia vauhdilla
pyörittävänä, mutta ei enää yksityisenä riistona, tulee asettaa järjellä, tunteella
että oikeudenmukaisuudella. Tähän työhön kutsutaan väkeä, sillä tämän talouden
ympärille uusi tulevaisuus muodostuu. Yksityisen pääoman tilalle on esitetty
yksi malli, yhteisöllinen pääoma, tämä on se lähtökohta josta lähdemme.
Hannu Rainesto