Hypoteesi R-T-(R¹-T-r1) = ur-T-ur1.
Ei siis vaihdeta tavaraa- tavaraan, vaan vaihdetaan raha-
tavaraan ja tavara takaisin- rahaksi, raha tässä välillä laitetaan tuottamaan
lisäarvoa työvoimaa kuluttamalla so. (palkkatyön orjuus), niin saadaan pääomaa.
Siis sitä rahaa, joka ottaa vallan yhteisön yli yksilöiden kautta. Hypoteesini;
Jos tämän ketjun kolmas lenkki eli R1 (pääoma) ei palaudukaan
alkuperäiselle rahan liikkeelle laittajalle vaan palautuu yhteisön haltuun,
joka sijoittaa näin itselleen saadun rahan takaisin tavaraan eli tarpeeseensa.
Näin olemme saaneet suljetun lisäarvoketjun, jossa siis pystymme tuottamaan
pääomaa lisää, yhden kerran, mutta emme sitä pysty tekemään ketjutetusti. Jos
sensijaan yhteisö sijoittaa rahan uudelleen niin, että se tuottaa uuden
lisäarvon yhä uudelleen, nyt olemme saaneet yhteisölliseksi muuttuneen
lisäarvoautomaatin. Tämä lisäarvoautomaatti, eroaa ns. valtiokapitalismista
siinä, että valtio on lakkautettu. Se on siis erilainen yhteisö, kuin valtion
muodostama. Valtio on korvattu yhteisöllä joka muodostuu eri päätuotantoalojen
toimija ryhmistä, mutta joita ryhmiä linjataan neuvostoilla joissa on yhteisöjen
edustajat mukana.
Onko tässä jokin ongelma?-on, ja useampikin, nimittäin
lisäarvon tuotto tuottaa aina kiihtyvää luonnonvarain hyödyntämistä, mutta
koska tässä tapauksessa kiihdytin eli rahan ohjaaja, on yhteisö, on sen muu,
kuin puhdas itsekäs käyttö mahdollista. Toiseksi, onko yhteisön hallitseminen
mahdollista? - vastaan on, sillä Ihmiskunnalla on tasan yksi lopputulema ja se
seuraa siitä yhtälöstä, että yksilö tarvitsee aina yhteisön ja yhteisö aina
yksilönsä.
Mikä tässä mallissa huolehtii riiston poistumisen eli, että
yhteisö ei ala syömään lapsiaan samalla, kun se välttämättä tarvitsee jäsenensä
lisäarvoa tuottamaan??- Sosialidemokratia se ei ole, sen olemme varmaan jo
nähneet, sillä sosialidemokratia luo juuri niitä valtionhoitaja metodeja joilla
meitä uudistuvasti nujerretaan, sosialidemokratia luo tasapäisyyttä. Heidän
ongelmansa on olla valtio ja sen hoitaja
ja nämä ovat molemmat vielä edelleen kapitalismia. Muutosta ei siis voi
tapahtua porvaripuolueiden toiemstakaan, koska heistä ei kukaan muutosta tilaakaan.
Päinvastoin siis kuin asia ameilel valheellisesti selittävät ja syöttävät. Katsokaamme
asiaa tarkemmin, seuraavassa.
On tullut mielestäni selväksi (tässä todellisuudessa ympärillämme),
että yksityinen pääoman omistus ei ole mahdollista, muuta kuin riiston
muodossa. Myös se, että ei näytä olevan muuta vaihtoehtoa sille kuin
yhteisöllinen omistus, mutta ei siis kuitenkaan sosialidemokraattisessa
muodossa.
Molemmissa edellisissä tapauksissa riisto on mahdollinen,
kapitalismissa se on sitä lainominaisuudessa, so. Kapitalismia ei voi olla
ilman riistoa, siis toisen työn luoman uuden arvon pois ottamista sen
tekijältä. Mutta eroaako se yhteisöllisestä pois ottamisesta? -ja vastaus on,
että eroaa, mutta eroaako ratkaisevasti eli niin, että voidaan puhua niin että
riisto on poistunut eikä vain muuttunut muuksi. Totesin juuri, että
sosialidemokratiaa se ei voi olla, sillä se on vain yksityisomistuksen
erilainen muoto. Mutta mitä sen täytyy olla, ollakseen erilaista, niin
erilaista, että se korvaa yksityisomistuksen. Sen täytyy siis falsifioida
kapitalismi, tuomalla tilalle uusi paradigma ja pystyä tällä uudella
paradigmalla luomaan kokonaan uusi tapa lähestyä ja hoitaa lisäarvon moottoria
eli lisäarvon uudistumiskierrettä. Mutta nyt siis täysin ilman yksityistä
riistoa, mutta voidaanko sille sallia yhteisöllinen riisto jossakin muodossa?
Mielestäni näin voidaan ainakin olettaa, jos se on väliaikainen muoto, jona
aikana tapahtuu siirtymä pysyvään riistosta vapaaseen muotoon, teoreettisesta
konkreettiseen kohoten. Tätä väliaikaa täytyy hallita yksi maaräävä, hallitseva
joukko, muuten ei siirtymä onnistu..
Kuinka tämä sitten tapahtuu? Tämä väliaikainen siirtymäkausi,
on saatava käynnistettyä niin, että se käynnistää itsensä kuoleennuttamisprosessin.
Se on siis kuin madot kaurapuuro kattilassa, kun puuro loppuu kattila on tyhjä
myös madoista, vain niiden kuoret ovat pohjalla, ja näin kattilalla on uusi
käyttö edessään. Tässä täytyy syntyä nyt vallankumous niin teoriassa kuin
käytännössä. Siis seuraavasti.
Aatetta tarvitaan tämän uuden paradigman valtaamiseen
yhteiskunnallisena, sillä ilman aatetta ei ole voimia murtaa yksityisomistuksen
aatetta. Aate on siis vastaan toista aatetta, kapitalismin aatetta. Toisella
niistä on hallussaan tämä kehno nykyinen todellisuus, ja toisella mahdollinen
kyky koota joukot kaatamaan tämä kehno todellisuus. Välissä ei ole mitään, joka
voisi muuttaa tämän kumoamisen tarpeen. Ilman aatetta ei siis voida koota
muutosvoimaa yhteen!! ja saada sitä toteuttamaan suunnitelmaa, muuttaa
maailmamme yhteisöllisesti ohjatuksi ja hoidetuksi. Aatteeton muutos, muuttaa
ehkä jotakin, mutta antaa vapaat kädet muutoksen tiimellyksessä vahvoille, se
on siis vain paluu villiin tilaan, villiin kapitalismiin, sillä villissä
tilassa suurissa joukoissa muodostuu vain vahvojen kartelleja ja taisteluiden
kautta nämä valtaavat itsensä takaisin kapitalisteiksi. Ei siis noin esimerkin
mukaan, vaan muutoksen on siis tapahduttava kokoavan aatteen kautta, jolloin
voimme vaikuttaa tämän aatteen sisältöön jo etukäteen, ennen muutosprosessin
käynnistymistä eli aatteellisen joukon vallan valtaamista itselleen. Tämä on
taasen monien taisteluiden kenttä, mutta niiden summan tulee olla, riistosta
vapaa maailma.
Aate on siis käynnistysmoottori muutokselle, ja joukot se
voima joka käynnistetään.
Sosialistinen arvonlisäys, määräsuhteenlaki
Kapitalismin talouden peruslait, jotka tunnemme yleisesti
kategoria kokonaisuuksina, riisto, arvonlisäys jne.. ovat niitä, joissa
konkreettinen rahatalous kulminoituu. Sosialismissa on samoin, sielläkin on
yleisesti kuvattavia taloudellisia kategorioita, lakeja, jotka muodostuvat
konkretiasta käytännössä. Mutta koska sosialismi on meille olemassa vain
hypoteesina, voidaan nämä kuvata vain kahdella tapaa, molemmat ennusteena, ensiksi
vertaamalla sosialismin prosesseja kapitalismin prosesseihin, ja toiseksi
puhtaana ennusteena.
Sosialismin talouden peruslait, kun ne ovat ensin korvanneet
kapitalismin talouden peruslait, muotoutuu seuraavasti.
”Kansantalouden kehityksen suunnitelmallisuuden,
määräsuhteen laki.” Ensiksi tämä laki vertaa itseään kapitalismin lakiin
”markkinat määrittävät työvoimasta maksettavan hinnan ja näin tavaran
vaihtoarvon hinnan”. Ja korostaa suunnitelmallisuutta kapitalismin
työvoimatavaran riiston korvaajana. Toiseksi tämä sosialismin laki korvaa
kapitalistisen ”arvolain”, joka on puhdasta riistoa eli riistolla lisättyä
uutta arvoa ”määräsuhteella” eli sillä kuinka paljon kukin panostaa
työvoimaansa hän samalla määrittää saamaansa korvausta työstään.
Tässä siis on vastakkain kapitalistinen arvonlisäys ja
sosialistinen arvonlisäys. Niitä erottaa se, että toisessa arvo kertyy
pääomaksi yksityiselle ja toisessa arvo kertyy yhteisölle. Molemmissa
työvoimansa käyttäjä saa korvauksen, mutta kapitalismissa vain työajasta kun
taasen sosialismista tuottamastaan tavarasta ja sen määrästä. Huomamme, että
sosialismissa uutta arvoa tuotetaan ilman riistoa jota kapitalismissa ei voi
koskaan tehdä. Sillä, jos kapitalismista poistetaan riisto eli yksityinen
pääoman omistaja, lakkaa myös kapitalismi.
Tämä kirjoitus sisältää kolme lukua, ensiksi yleisen
tieteellisen analyysin hypoteesille asetettavasta vaatimuksesta ja toiseksi
luvun sosialistisesta arvonlisäyksestä ja kolmanneksi sosialistisen
arvonlisäysmekanismin konkreettisemman kuvauksen.
Varsinaista konkretiaa, jota ei voi konkreettisen kohteen puuttuessa esittää, voi ainoastaan mallintaa hypoteesina. Tässä seuraavaksi esimerkki siitä mitä vaatija porvari vaatii sosialismilta esitettäväksi; Sosialismissa on siis pankki, josta puutuu keinottelu sijoitustoiminta eli yksi tärkeimpiä riiston muotoja, joka on korvattu kestävänkehityksen täyttämällä ”määräsuhteella”. Pankki lainaa rahaa (arvon vastiketta), jota se saa valtiolta, jolle kertyy arvonlisäyksessä pääomaa. Ei siis vaihdossa markkinoilla kuten kapitalismissa, vaan ”määräsuhteessa” tuotettuna uutena arvona. Pankki saa lainaansa takasin valtiolta sen mukaan mitä valtio on päättänyt pankin varallisuudeksi. Ei siis rahan saaneelta (tunnetaan kapitalismissa velallisena), jonka tekemä uusi arvo siirtyy valtiolle vaan valtiolta tästä kertymästä. Koska ei ole velallista, ei ole velkasuhdettakaan, on vain vastuu tehdä se mihin raha on annettu. Valmistuttuaan tämä uusi tavara, mikä nyt onkaan lisää yhteiskunnan varantoa, mutta ei anna yhteiskunnalle keinotteluoikeutta (ns. kuplaa esim. asuntokuplaa) tällä varannolla. Tämä menetelmä poistaa talouden epävarmuuden, se poistaa roskakulutuksen, luonnonvarojen riiston, Ihmisen tavarana olemisen eli Ihmisen riisto, velkasuhteet ja niitä hoitavat osapuolet jne.. En tiedä, taitaa olla aika sairasta vastustaa tätä ja jatkaa keinottelua, Ihmisen riistoa ja typeriä velkasuhteita.
Varsinaista konkretiaa, jota ei voi konkreettisen kohteen puuttuessa esittää, voi ainoastaan mallintaa hypoteesina. Tässä seuraavaksi esimerkki siitä mitä vaatija porvari vaatii sosialismilta esitettäväksi; Sosialismissa on siis pankki, josta puutuu keinottelu sijoitustoiminta eli yksi tärkeimpiä riiston muotoja, joka on korvattu kestävänkehityksen täyttämällä ”määräsuhteella”. Pankki lainaa rahaa (arvon vastiketta), jota se saa valtiolta, jolle kertyy arvonlisäyksessä pääomaa. Ei siis vaihdossa markkinoilla kuten kapitalismissa, vaan ”määräsuhteessa” tuotettuna uutena arvona. Pankki saa lainaansa takasin valtiolta sen mukaan mitä valtio on päättänyt pankin varallisuudeksi. Ei siis rahan saaneelta (tunnetaan kapitalismissa velallisena), jonka tekemä uusi arvo siirtyy valtiolle vaan valtiolta tästä kertymästä. Koska ei ole velallista, ei ole velkasuhdettakaan, on vain vastuu tehdä se mihin raha on annettu. Valmistuttuaan tämä uusi tavara, mikä nyt onkaan lisää yhteiskunnan varantoa, mutta ei anna yhteiskunnalle keinotteluoikeutta (ns. kuplaa esim. asuntokuplaa) tällä varannolla. Tämä menetelmä poistaa talouden epävarmuuden, se poistaa roskakulutuksen, luonnonvarojen riiston, Ihmisen tavarana olemisen eli Ihmisen riisto, velkasuhteet ja niitä hoitavat osapuolet jne.. En tiedä, taitaa olla aika sairasta vastustaa tätä ja jatkaa keinottelua, Ihmisen riistoa ja typeriä velkasuhteita.
Nämä ovat tässä asioita joita kansantaloustieteen
oppituolien yliopistoissamme tulisi tutkia, mutta ne tutkivatkin vain
kapitalismia ja sen rahatalouden kiemuroita, mutta ei kapitalismin tuottamia
Ihmiseen kohdistuvia vääryyksiä. Ei, niitä se ei edes tunnista olemassa
oleviksi.
Mutta vielä on ratkaisematta tärkein kysymys eli kuinka uusi
maailma uudistaa pääomaansa vai voiko se tulla toimeen ilman pääomaa.
Jos pääoma tarvitaan, tulee sitä myös uudistusprosessissa
lisätä. Mikäli siitä voidaan luopua, niin uudistamisprosessia ei tarvita tai se
on voitava korvata jollakin kokonaan uudella paradigmalla, mutta joka täytyy
siis myös voida falsifioida ajan kehityksessä. Tämä saattaa olla vaikeaa, jos
prosessissa ei ole uutta luovaa kehitystendenssiä sisällään.
Hallintomallin kannalta tämä on melko samanlainen ongelma,
aina on joukot joita tulee hoitaa niiden ykseydessä yksilöihinsä. Yksilöin ja
yhteisön ykseydessä, aivan samoin kuin miehen ja naisen välinen välttämätön
ykseys.
Esitin ratkaisuksi, että jos kehitetään uusi malli siirtymäkauden
kuoleentumisen aikana, mutta silloin ei voida aloittaa muutosta tietämättä
päämäärää ja se tulee tietää, muutoin ajaudutaan taasen takaisin villin
kapitalismin tilaan.
Muutos voidaan siis sallia väliaikaisessa tilassa
tapahtuvaksi, mutta se pitää olla ennakkoon tiedossa ja sen lopputulema tulee
olla jo alkuasetelmassa asetettu, muutoin lopputulemaa ei voi tuntea.
Ongelma on siis vain teoreettinen, sillä tavalla, että se
rakentuu suhteesta yksilön ja yhteisön ykseyteen. Ongelma on siis dialektinen
(tietoteoreettinen) ja materialistinen (objektiivinen), ja jo ennakkoon
historiallinen eli hallittu.
Mutta siis edelleen, tuotannon uudistamisprosessi eli uuden
arvon luontiprosessi, tulee tuntea ennakkoon. Ja millainen se sitten on..
siihen tulee antaa vastaus myös ennakkoon. Vastaukseni on siis seuraavan kaavan
mukainen ur-T-ur¹.
Ja nyt sitten selittämään sitä: ur = uusiraha so. Raha joka
ei enää ole yksityisessä omistuksessa. T = tavara, ja ur¹ = uusiraha lisättynä
uudella arvolla (työvoiman käytöllä), joka syntyy arvonlisäyskierrossa, kierron
aina kiertäessä uudelleen pääoman samalla kasvaen. Nyt siis ensimmäinen
neropatti jo huudahtaa, valtiokapitalismia!! mutta hän joutuu pettymään
samantie, kun muistaa, että valtio on lakkautettu ja kuoleentunut
siirtymäkaudenaikana, madot vain jäivät kattilan pohjalle.... Mitäs nyt? Ei
mitään muuta, kuin joudumme uudenajan kynnykselle katsomaan uuden arvoa luovan
tuotantotavan syntyä, tuotantotavan joka ei enää synnytä riistoa.
Kuinka niin, on seuraava ihmettelynaihe, syntyyhän tuossa
myös tapahtumana, luodun uuden varannon luovutus pois itseltä. Niin tässä
tapahtuukin, mutta ei enää itseltä, sillä yksityisomistuksen lakkauttamisen
myötä, lakkasi myös maanomistus, jolloin emme koskaan omista raaka aineita
itse, vaan aina ne omistaa vain yhteisö. Saamme siis toteuttaa raaka aineiden
jalostusta ja jättää jalostettu uusi arvo sen omistajalle eli yhteisölle jonka
ykseyden osa olemme. Jätämme uuden arvon siis kuitenkin välillisesti
itsellemme, emmekä luovuta sitä pois, vaan saamme siihen yhteisöllisen omistusoikeuden.
Hyväksymme mentaliteetiksemme siis, käyttöarvotalousmuodon ja
vaihtoarvotalousmuodon sijaan niiden ykseyden seuraavasti. Yhteisön
tuotantokaava ur-T-ur¹ ja kansalaisten omana yksityisenä tuotantomuotona
T-r....r-T.
T-T on siis muuttunut ensin T-R.....R-T :si ja siitä
R-T-R¹:stä eli kapitalistisesta arvonmuodostusprosessista uudeksi toisiaan
tarvitsevaksi arvonluonti prosessiksi; ur-T-ur¹:si ja T-r....r-T :si, joka
prosessi tulisi nyt hyväksyä uuden kommunistisesti järjestäytyneen yhteiskunnan
tuotantomuodon arvoluontiprosessiksi.
Vaan eipä mennä aikaamme edelle, sillä nyt vasta esitetään
hypoteesia julkiseen kritiikkiin arvioitavaksi. Lopputulos riippuu
jatkokehityksestä, ja hypoteesin pätevästä hylkäämisestä tai hyväksymisestä.
Hypoteesin virheet, eivät tietysti heti sitä kaada, mutta perustavanlaatuiset
virheet kylläkin, mutta silloin saamme käsiimme uuden paremman hypoteesin,
jonka on kuitenkin myös käytävä sama prosessi läpi.
Tässä prosessikehityksessä tapahtuu siis seuraavaa
filosofisesti määriteltynä: Ensin käyttöarvo talousmuodosta muodostuu
vaihtoarvo talousmuoto, dialektisessä muutosprosessissa jossa tuotantomuodot
vuorottelevat historian kulussa. Paradigma seuraa paradigmaa, falsifioidessaan
edellisen verifioituneen paradigman, näinhän se on mennyt tämä maailmanmeno.
Tämä falsifioitumisprosessi ei kuitenkaan ole täysin itsesyntyinen automaatti,
vaan sen kiihdytinmoottori on aate eli uuden yhteiskunnallisen paradigman
muodostumisprosessi vanhan sylissä. Tämä muodostumisprosessi saa kasvunsa
ristiriidoista joita ilmenee juuri tuotantosuhteissa ja muodoissa. Elämme
jälleen tällaista aikaa, olemme muodostaneet ainekset uudelle
yhteiskunnalliselle paradigmalle, eli siis sellaiselle joka muuttaa entisen
vallankumouksellisesti uudeksi ja tarjoilee tämän ennen muutosprosessin alkua
ja täyttää näin, jopa porvarillisen (nykyisen) normaalitieteen vaatimukset.
Normaalitiede joutuukin nyt muuttamaan normaalina pitämiään tieteen
reunaehtojen ja kehityksen määritelmiään ja tekeekin sen, joutuen yhä syvemmälle
uuden paradigman saartamaksi, kohti todellista vallankumouksellista tilannetta,
jossa se syrjäytetään ja korvataan uudella, nyt siis yhteisön ja yksityisen
kansalaisen ykseytenä. Tämä onkin hyvin oleellinen ero, sillä se ei sisällä
enää luokkaristiriitaa tuotantotavan määrittäjänä.
Normaalitieteen esittämien vaatimusten täyttymisen lisäksi
tässä prosessissa tapahtuu se dialektinen kehitysprosessi jonka se tulee
täyttää, ollakseen dialektisesti, materialistisesti ja historiallisesti pätevä.
Tässä tapahtuu myös se tieteen filosofinen tiedostus- ja
kehitysprosessi, jonka Lev Trotski muotoili siirtymäkauden ohjelmaksi ja
jatkuvanvallankumouksen teoriaksi ja jota jälkimmäistä teoriaa Karl Popper,
Thomas Kuhn, Larry Laudan ja Imre Lakatos kehitti.
Huomatkaa nyt, että tässä kuvaamani prosessi on kuvattuna
vain johdanto lukuna, eli sen kaikki eksaktit perusteet on kirjoitettuna
erillisiin lukuihin, kukin omalle paikalleen. Ja nyt siis tämä on tehty vasta
luonnoksina, miellekarttoina ja kaavioina.
Yleiset Filosofiset määritteet, tuotannolliset
kansantaloudelliset - ja tieteen ja ns. normaalitieteen mukaiset teoriat on
sijoitettu lopulta omille paikoilleen omiin lukuihinsa.
Tällainen kirjoittamisprosessi on välttämätön, jotta
vuorovaikutus tulee turvattua ja ansaittu kritiikki julki lausuttua.
Tuotekehitys, jollainen tämäkin projektini tavallaan on, on nykymaailmassa
sellaista, että heti kehityksen ensiaskelilla tulee verifioitavaksi teorian
joitakin osasia, jotta virheiden määrä lopullisessa teoriassa minimoituisi.
Näin sen pitäisi kulkea myös tavaratuotannossa ja osin kulkee, mutta
kapitalistinen, markkinatalouden kilpailu vääristää tämän prosessin.
Koska sen tulee salata itsekkäistä syistään keksintönsä loppuun asti, ja
voi näin hyödyntää vain suppean määrän Ihmistietoutta. Virheethän maksaa aina
kapitalismissa työläinen, irtisanomisina ja lomautuksina, joilla säädellään
kannattavuutta.
11.2.2015 Hannu Rainesto
Tarkastamaton/verifioimaton versio 4.
Jos ongelma voidaan ratkaista teoreettisella
"malli" tasolla, niin se käsittely periaate ja politiikka tasolla
muuttuu läpinäkyväksi. HR 03