keskiviikko 23. heinäkuuta 2014

Venäjän federaation asevoimien yleisesikunta: Malaysian Airlinesin lennon MH17 Amsterdamista Kuala Lumpuriin ampui alas Ukrainan armeijan BUK-M1 -ilmatorjuntaohjus tai Su-25 -hävittäjä.
Venäjän yleisesikunta järjesti tänään tiedotustilaisuuden klo 16:40 Moskovan aikaa, jossa tiedotusvälineiden eteen marssitettiin venäläisten keräämä aineisto malesialaiskoneen alasampumisesta.
Tilaisuudessa Venäjän yleisesikunnan operatiivisen osaston päällikkö kenraaliluutnantti Andrei Kartapolov esitti liudan hämmentäviä "objektiivisia" todisteita, joista kaikki vihjailivat Ukrainan olleen itse tapahtumien taustalla.
Ensimmäisessä tarinassa kenraaliluutnantti Kartapolov kertoi, miten Malaysian Airlinesin lento MH17 oli poikennut siviili-ilmailulle varatusta "käytävästä" 14 km itään Venäjän suuntaan. Kun lentokone oli tehnyt kurssin korjauksen takaisin, se äkkiä klo 17:20 alkoi menettää lentonopeuttaan ja katosi venäläistutkista klo 17:23. Kartapolov ei osannut sanoa johtuiko poikkeama lentäjän navigointivirheesta, vai oliko ukranalaislennonjohto antanut koneelle käskyn muuttaa kurssiaan.
Toisessa tarinassa Kartapolov esitti, miten Donetskin alueen välittömässä läheisyydessä oli 3-4 Ukrainan armeijan BUK-M1 -ilmatorjuntapatteria. Satelliittikuvin todistettiin ukrainalaisilmatorjunnan liikkeistä: miten vielä 14.7. ne oli havaittavissa varikoiden alueella ja 17.7. ne olivat liikkuneet asemiin maastossa. Ukrainan armeijan ilmatorjunnan tutkat olivat myös aktiivisimmillaan 17.7.
Kolmannessa juonikuviossa venäläiset olivat havainneet Ukrainan ilmavoimien Su-25 hävittäjän yhtäkkiä ilmestyneen malesialaiskoneen välittömään läheisyyteen. Hävittäjäkonetyypistä kerrottiin myös miten se voi hetkellisesti nousta lähelle matkustajakoneen lentokorkeutta ja miten sen aseistukseen tyypillisesti kuuluvalla ilmatorjuntaohjuksella voi osua 10 km etäisyydeltä todennäköisesti ja 5 km etäisyydeltä varmasti.
Havainto sotilaskoneesta perustui Venäjän puolella sijaitsevan Rostovin siviili-ilmailun lennonjohdon tutkahavaintoon. Siinä malesialaiskoneen kadotessa tutkasta pudottuaan, havaittiin kaiku, joka liikeparametriensä puolesta voisi olla sotilaskone. Sotilaskoneeseen viittaa myös se, että siviilikoneille pakollista transponderisignaalia ei ollut. Venäläiset kenraalit haluavatkin nyt kysyä Ukrainalta, miksi sotilaskone oli siviili-ilmailulle tarkoitetulla reitillä?
Neljännessä ja ehkä hämmentävimmässä kokonaisuudessa venäläiskenraalit osoittivat sanansa kollegoilleen Yhdysvalloissa. Miksi USA ei ole toimittanut kansainväliselle yleisölle nähtäväksi satellittikuviaan, joissa näkyisi kapinallisten väitetty ohjuslaukaisu? Lisäksi kenraalit haluaisivat tietää miksi amerikkalainen kokeellinen ohjuslaukaisujen havainnointiin valmistettu satelliitti oli juuri sopivasti tapahtumahetkellä alueen yläpuolella?
Viidennessä ja viimeisessä todistepaketissa venäläiset vakuuttivat, miten Venäjä ei ole antanut minkäänlaista ilmatorjunta-aseistusta Itä-Ukrainan kapinallisille, ja miten länsimediassa esitetyt kuvat ohjusyksikön poistumisesta rajan yli Venäjälle ovat kuvamanipulaation tulosta: raja-asemalta otetussa kuvassa näkyy mainostaulu, jossa on Krasnoarmeiskissa sijaitsevan autokaupan osoite. Krasnoarmeisk on ollut Ukrainan armeijan hallinnossa toukokuusta lähtien. Näin ollen kuvassa ei voi olla kapinallisten ilmatorjuntaohjusyksikkö poistumassa rajan taa.
Katso englanniksi simultaanitulkattu Venäjän yleisesikunnan tiedotustilaisuus täältä https://www.youtube.com/watch?v=BrhEzecCdTI, kuva Itar-Tass.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti