Kapitalismi on orjuutta, jonka orja hyväksyy elämäkseen
Orjuutta ei voi mitata teollistamisen tasolla vaan
tuotantosuhteilla, vaikka ne sivuavatkin tosiaan tuotantotavassa. Orjuus on
ennen kaikkea suhde pääomaan, teollistamisen tehokkuus puolestaan määrittää
kapitalismissa voiton maksimoinnin kehitysastetta.
Marx kirjoittaa; ””” Teollisen yhteiskunnan kehittyminen
merkitsi suurta muutosta. Luontaistaloudesta siirryttiin lopullisesti
vaihdantatalouteen ja suureen teollisen tuotannon kasvuun. Lisäksi syntyi uusi
talousjärjestelmä, kapitalismi. Nämä muutokset merkitsivät palkkatyön
yleistymistä ja muodostumista Ihmisten elämäntavan ja roolin keskeiseksi
perustaksi.
Kapitalistisen tuotannon jatkuessa kehittyi työväenluokka,
joka kasvatuksen, perintätavan ja tottumuksen vaikutuksesta pitää tämän
tuotantotavan vaatimuksia itsestään selvinä luonnonlakeina. Kehittyneen
kapitalistisen tuotannon järjestelmä murtaa kaiken vastuksen, alati muodostuvan
suhteellisen liikaväestön pitää työn tarjonnan ja kysynnän lain ja siis myös
työpalkan pääoman lisäystarpeita vastaavilla raiteilla, taloudellisten
suhteiden äänetön pakko saattaa lopullisesti työmiehen kapitalistin valtaan.
(Marx 1974, 660) ”””
Tuota leikkeessä kuvattua tapahtumaa pitää tutkia myös
hegemonia että heijastusteoria katsannoilla niin ymmärtää laajemmin koko
vallitsevan vallan muodostaman vaikutusketjun. Dialektiikan lakien ja
kategorioiden tuntemus myös syventää tätä ymmärrystä, saati jos ymmärtää
luonnonlakien vastaavuuden niiden kanssa sekä tieteen filosofian yleisen
rakennepuun.
Tätä kaikkea pitäisi opettaa meille kouluissa, vaan sepä
kiertää kaukaa tämän sivistävän opin ja korvaa sen paskanjauhannalla ja
uskonnolla.
Tieteenfilosofia on tärkeää, siksi pidän sitä esillä ja
sitähän myös tuo mainitsemani dialektiikkakin on. Kuten tuossa kirjoituksessa
mainitsin, on dialektiikan yhteys luonnontieteisiin selviö, joten sen ja
heijastusteorian hömpäksi todistamien on isompi tehtävä kuin vain asian toteaminen.
Jota useampi asialle kriittinen kuitenkin usein yrittää.
Teoria materian kyvystä heijastaa (tässä tapauksessa yhteiskunnallinen materia) ja meidän vasta heijastuksesta teoriaan edellyttää myös tämän teorian kumoamiseen pystyvää vastateoriaa, ja sitä ei näillä henkilöillä ole, syystä että sitä ei ole. Heijastusteoria kierretäänkin selityksin jotka johtavat pois teoriasta, ikään kuin kätkien sen kassakaappiin pois silmistä, pois mielestä. Marxilainen teoria on perustaltaan teoriaa siitä miten yhteiskunnallinen perusta heijastaa päällysrakenteensa, kapitalistinen tuotantotapa kapitalistisen yhteiskunnan kaikkine metkuineen ja lakiensa toteutuksineen, kuten nyt vaikkapa voiton maksimoinnin hegemonian. Kapitalistihan voisi olla toteuttamatta voiton maksimointia vaan ei tee sitä, aivan kuten punaista päin ei kävellä.
Teoria materian kyvystä heijastaa (tässä tapauksessa yhteiskunnallinen materia) ja meidän vasta heijastuksesta teoriaan edellyttää myös tämän teorian kumoamiseen pystyvää vastateoriaa, ja sitä ei näillä henkilöillä ole, syystä että sitä ei ole. Heijastusteoria kierretäänkin selityksin jotka johtavat pois teoriasta, ikään kuin kätkien sen kassakaappiin pois silmistä, pois mielestä. Marxilainen teoria on perustaltaan teoriaa siitä miten yhteiskunnallinen perusta heijastaa päällysrakenteensa, kapitalistinen tuotantotapa kapitalistisen yhteiskunnan kaikkine metkuineen ja lakiensa toteutuksineen, kuten nyt vaikkapa voiton maksimoinnin hegemonian. Kapitalistihan voisi olla toteuttamatta voiton maksimointia vaan ei tee sitä, aivan kuten punaista päin ei kävellä.
Käytännöllisessä (pragmaattisessa) mielessä, jos emme
pystyisi vaikuttamaan tai vasta vaikuttamaan yhteiskunnalliseen heijastukseen, emme
pystyisi myöskään vaikuttaan vallankumoukseen tai muuhun yhteiskunnalliseen
kehitykseen. Heijastus ja vastaheijastus ovat heijastusta, vaikka
pienimuotoisena. Orjalla on siis teoriassa mahdollisuus katkaista kahleensa,
mutta käytännössä juurikaan ei.
Tässä heijastusteoria soveltava esimerkki
kansantaloustieteen piiristä;
Marx kirjoittaa; ”””Toisaalta: Samat olosuhteet, jotka tuottavat kapitalistisen tuotannon perusedellytyksen - palkkatyöväen luokan olemassaolon – aikaansaavat kaiken tavaratuotannon muuttumisen kapitalistiseksi tavaratuotannoksi. Sitä mukaa kuin kapitalistinen tavaratuotanto kehittyy, se vaikuttaa pirstovasti ja hajottavasti tuotannon kaikkiin vanhempiin muotoihin...”””
Esimerkki kuvaa mielestäni hyvin sekä käytännöllistä että teoreettista heijastusta.
Marx kirjoittaa; ”””Toisaalta: Samat olosuhteet, jotka tuottavat kapitalistisen tuotannon perusedellytyksen - palkkatyöväen luokan olemassaolon – aikaansaavat kaiken tavaratuotannon muuttumisen kapitalistiseksi tavaratuotannoksi. Sitä mukaa kuin kapitalistinen tavaratuotanto kehittyy, se vaikuttaa pirstovasti ja hajottavasti tuotannon kaikkiin vanhempiin muotoihin...”””
Esimerkki kuvaa mielestäni hyvin sekä käytännöllistä että teoreettista heijastusta.
Hannu Rainesto
Punakaartien keskusjärjestö
Punakaartien keskusjärjestö
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti