Ainoa voittoon johtava tie, vie aatteellisen hegemonian valtaamisen kautta
vai viekö?
Ainoa voittoon
johtava tie vie aatteellisen hegemonian valtaamisen kautta. Se, kuka hallitsee
vapaata mielipide ilmastoa, hallitsee kansalaisten tajuntaa ja kansalaiset
tuottavat itse itselleen tällöin sen "ilmaston". Selitämme tämän ilmiön hegemoniana eli se kuka
tai mikä hallitsee hegemonian luontia, hallitsee joukkoja. Miten on siis
objektiivisen todellisuuden laita?
Tämän tajunnan ((ennakko ohjatusti) vapaan mielipide
ilmaston eli hegemonian) valtaamisesta on kyse. Jos tätä työtä ei tehdä, ei
sitä tee kukaan. Silloin valtaaminen/vallankumous perustuu vain sattumaan,
johonkin ihme tilanteeseen, jonka hallinnassa on kyse pelkästä
suuntaamattomasta sekasorrosta.
Tämä tulisi erityisesti kommunistien ymmärtää, jos ei
hallita tajuntaa, ei hallita mitään. Tajunnan hallinta on mediapuuhastelua
tässä maailmassa, jossa enemmistö maailman menossa matkustajina olevista Ihmisistä,
ovat lähinnä aivopestyjä TV:n tuijottajia. Tämä digi-aika saattaa tuottaa
muutosta ja luo se nyt ainakin hetkeksi, herkän tilanteen, jota tulisi osata
hallita, vaan miten on, ei ole tainnut tulla vielä edes puolueiden mieleen
moinen siirtymähetki.
Avainkäsite on siis "hegemonia" ja sen hallinta.
Nyt sitä hallitsee valtamonopoli tiedon ja median hallinnan avulla joten ainakin
kommunistien tulee vallata tämä hallinta heiltä. Hyvä sanonta, miten, on
"vasta hegemonialla". Tämä hegemonia ja vastahegemonia käsitehän on
Antonio Gramscin tuottama käsite. Paras käsite tähän hetkeen ja tilanteeseen,
kun luodaan strategiaa (suunnitellaan) tulevaisuuden "mitä pitäisi
tehdä" valtaamiseksi itselleen. (Hannu 28.3.2007)
Ongelma, asioiden oikeaan suuntaan etenemiselle perustuu
Ihmisten vääriin metodeihin, joilla he eivät pysty tekemään oikeita analyyseja.
Paul Fayerabend on mm. perustellusti
sitä mieltä, että mitään käsitteellisistä ja teoreettisista ennakko-oletuksista
vapaata neutraalia havaintokieltä ei ole olemassa, vaan kaikki havaitseminen on
teoriapitoista tai käsitteellistä tulkintaa edellyttävää.
Tämä siis tarkoittaa juuri sitä mitä otsikoin ja josta voi
käyttää sanontaa, että kukin meistä on luokkamme tuote. Väittämä siis tukee
heijastusteoreettista näkemystä, jonka mukaan saamme tajuntamme
yhteiskunnallisesta todellisuudesta ja luokasta jossa elämme.
Nyt näyttää siltä, että kun luokkakäsitettä yritetään
kätkeä, syntyisi tilanne, että tajuntamme olisikin vain yksin median tuottamaa,
joka massiivisesti hallitsee korvien väliämme. Tämä tilanne tulee edelleen
kasvamaan, koska vaihtoehtoista kulttuuria luovat voimat ovat kovin pieniä ja
siis voimattomia. Teoreettisesti väittämä on kuitenkin väärä, vaikka oikea
ymmärrys rajoittuu pieneen joukkoon. Kiistatta medialla on valta ja se tuottaa
tajuntaa, mutta se ei kumoa tätä esittämääni teoreettista mallia. Jäljelle jää
siis lähinnä määrän kasvattaminen siinä mitassa, että se alkaa tuottamaan
itsestään oikeaa hegemoniaa. Taide ja kulttuuripuolella on kyse siitä, että
tuotetaan aloitteen itselleen ottavaa taidetta ja kulttuuria, jolloin tämä
sanelu alkaa tuottamaan itsestään vaihtoehtoa. Vain näin valta median ja
kulttuurin vaikutus on syrjäytettävissä näissä näköalattomissa oloissa, joissa
hegemonia aloite on sillä.
Ongelma asioiden oikeaan suuntaan etenemiselle on siis
kiinni vääristä metodeista, joilla emme pysty tuottamaan vaihtoehtoa nykymenoa
ohjaavalle todellisuudelle, jota nykymenoa emme pysty oikein esiin tuomaan edes
itsellemme voidaksemme ottaa sen aseeksemme. Tässä katsannossa ne kirjoittajat,
jotka eivät pysty käsitteellistään todellisuutta oikeilla metodeilla, vaan
luulevat jopa olevansa vapaita kaikista ennakko oletuksista, palvelevat
huomaamattaan täysin väärää teoriaa, arvostellessaan vääristyneellä näkemyksellään
oikeita analyyseja.
Miten tätä hegemonia käsitteistöä nyt pitäisi kritisoida,
löytyy siitä miten objektiivinen todellisuus etenee mielipide ilmastomme pohjana
ja johtajana. Ja luoko se todella sitä käsitteistöä, joka on heijastusteorian
eli lähinnä tiedostamattoman ennakko-ohjatun toimintamme pohjana. Aivan kuten varhainen
marxilainen käsitys siitä että yhteiskunta luo perustan olemisellemme. Tarkempi
tarkastelu paljastaa että kapitalismin objektiivisuus etenee omien objektiivisten
lakiensa vaikutuksessa, ja luo näin sitä pohjaa jolle käsitteistöämme luomme.
Vallankumous ei siten ole riippuvainen vain siitä mitä ajattelemme siitä, vaan myös siitä miten objektiivinen todellisuus etenee ja miten se vaikuttaa käsitteistöömme yhteiskunnallisesta olemisestamme.
Vallankumous ei siten ole riippuvainen vain siitä mitä ajattelemme siitä, vaan myös siitä miten objektiivinen todellisuus etenee ja miten se vaikuttaa käsitteistöömme yhteiskunnallisesta olemisestamme.
Hannu Rainesto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti